International and Intercultural
Public Relations

A Campaign Case Approach

Michael G. Parkinson

Texas Tech Universiny

Daradirek Ekachai

Marguenie University

Boston w Mew York w San Francisco
Mexico City m Montreal m Toronto s London m Madrid s Munich = Paris
Hong Kong e Singapore w Tokvo e Cape Town s Svidney




senbor Editor:  Molly Tavlor

Editorial Assistant:  Suzanne Stradiey

Marketing Manager:  Mander Eckersiey

Senior Production Administrator: Do Simons
Composition and Prepress Buyer:  Linda Cox
Sfanufacturing Boyers  JoAmine Sweeney

Cover Administrator:  Joel Gerdrom

Editorial-Production Service:  Omegatype Tipography, Inc.
Electronie Compasition:  Oweganype Typography, e,

For related tithes and support materials, visit our online catalog at www, ablongmean.com.
Copyright © 2006 Pearson Education, Inc.

All rights reserved. No pant of the material protected by this copyright notice may b
reproduced or utilized in any form of by any means. electronic or mechanical, including
photocopying. recording. or by any information storage and retrieval system, without
written permission of the copyright owner.

To obtain permission(s) o wse material from this work, please submil o written request o
Allyn and Bacon, Permissions Department, 75 Arlington Street, Boston, MA 02116, or fax
wour request 1o 617-848-7320.

Between the time website information is gathered and then published, it is not unusual
foe some sites to have closed. Also, the iranscription of URLS can resull in typographecal
errors. The publisher would appreciate notification where these errors oocur so that they
may be comected in subsequent editions,

[SEMN: 0-205-37520-0

Printed in the United States of America
wm ¢ 8 76 5 4 3 2 1 i o R 07 06 05



o

W

Developing and
Maintaining the
Aljazeera Websites

PHILIP J. AUTER

Executive Summary

Established in 1996, Aljazeera’s Arabic satellite news service has had a short, but meteonc
history. Although initially fully funded by the government of Qatar, the channel differenti-
ated itself from state-run news services in that it followed a Western journalism model by
covering stories of interest to Arab viewers in a way that attempled to represent all sides of
an issue. This objective approach, along with faster paced video and programming style, re-
sulted in Aljazeera quickly becoming one of the most popular channels in the Arab world
and with Arab-speaking people worldwide,

Five years after its inception, Aljazeera created a companion Arabic website (www.
aljazeera.net), effectively increasing its reach to any reader of Arabic with Internet access
worldwide. In addition to stories and photos, the website initially attempted to provide free
streaming video of the TV channel, briefly abandoned that service, and now has gone to a
subscription video sireaming service, There have also been several abortive attempts (o
launch an English version of the website that would thus expand the Aljazeera audience be-
yond the realmof Arab-speaking peoples, Several of these attempts were sabotaged by hack-
ers, while others never quite got off the ground. Finally, in the autumn of 2003, the English
website (http:/fenglish.aljazeera.net) was born, but to less than critical accluim.

While a fairly stable entity, Aljazeera.net has faced a number of challenges over its
short history. Some mirror those of the parent organization, such as criticisms from many
governments about its reporting as well as struggles to move 1o an advertiser-funded model.
Other problems have been unique to the web experience, including difficulties with video
streaming, hacker attacks, and the challenges of developing a foreign language (English)
version of the site.

This case study will review the past, current status, and fulure prospects of Aljazeera’s
companion websites from a public relations perspective. It will deal with the website's
startup, its link to Aljazeera TV, the difficulties with video streaming, and the challenges
with the English website, '

—

S o —

= 239

La ¥




and consists of 22 nations, B to the re.
-Arab countries about 20 ves 5 i thee deve].
.HI' e ast rﬂiiﬂ and IE]A".\"LF.ED.I'I. I,ﬂ B e F}'ﬂt‘.‘il'l'li

feconstrained by three major problems. ST 8

i Ied to external program importation, mainly from the T ek Stites and West.
em Europe. Second, close government scrutiny and control led to prohibitive working
environments, Finally, shortages in human and financial resources lad to dull and low-guality
local programming.

News on these predominantly state-run TV channels has been until recently charac.
terized as particularly lackluster and consisting of “protocol news" heavily laden with gov-
emment propaganda. News gathering and reporting—as defined in the Western sense—were
not central 1o the government-run newscast model. The primary purposes of such news or-
ganizations were to improve dissemination of information about national Bovernment, and
to control access to and formatting of incoming foreign news. Newscast formats were bland
and monolithic in both content and delivery. Political news dealing with leadership
speeches, official visits, and protocol activities was always topping Arab world TV news
agendas. In many cases, video of state events essentially unedited with no COMMENTATY o
detailed moment-by-moment breakdowns of a ruler's event schedule would be the primary
focus of such “news." Anchors were essentially readers, and a newscast generally consisted
of long items dealing with leadership news and short items dealing with regional and inter-
national developments. TV's visual potential was used in a very limited fashion and news
“packages” were not used at all.

In the 1980s, however, advances in satellite and telecommunication technologies gave
rise to a direct broadcast satellite revolution in the region. Arabs both rich and poor obtained
satellite dishes (even in countries where they were banned), and used them to tap into global
media satellite broadcasts that were beyond the direct control of their couniries” pOvem-
ments. Faced with the competition of international television news that had been so care-
fully censored in the past, Arab governments determined that it would be better for them 1o
compete by creating their own satellite channels or bringing their broadcast operations over
to direct broadcast satellite. This created the added benefit—and challenge—of most stage.
run Arab media that have become transnational: crossing regional borders. This created an
interesting phenomenon that promised to disturb power dynamics and public opinion in the
region. Although government-run TV had now achicved the technology to get their message
on the same dish as their global competitors, their elevision news was still predominantly
" used for propaganda. Most investment was in technologies, but some channels began o es-
tablish networks of reporters and correspondents,

As a result, many Arab viewers began (o see several types of direct broadeast chan-
nels available on their satellite dishes: those that belonged directly to their home govern-
menl, broadcasts from other governments, and ones considered to be privately conirolled.
The face of Arab television news was changing, and at the forefront of this change was Al-
jazeera Television.




The home of Aljazeera is the small Gu" Sh": ﬂfQﬂlﬂr Although Q:IIHI is a member

'l"‘"!

of the Gulf Cooperation G

litical system than other cg o
ied since the establishmengy
1969, It was replaced by (58
rate department was addegsiare
tion Law, which 15 considénggihs hir |
the media and population, wWas issued in Quatar in 1979. It was aimed at regulatir i T
tionship between the state and press establishment, printing, publishing and distrib tmg
houses, libraries, bookshops, antistic production sales outlets, and publicity and advertise-
ment agencies. For example, the law banned many newspapers and books from access to the
country because they did not agree with the government’s political, economic, or religious

ve,

In 1995, while the Emir of Qatar, Shaykh Khalifa bin Hamad ath-Thani, was visiting
Geneva, he was deposed by his 45-year-old son, Shaykh Hamadi bin Khalifa ath-Thani, in
a bloodless coup, The new emir ushered in a wave of liberalizations in government and so-
ciety. Censorship was essentially lified in 1995 when a new, much more liberal, Press and
Publications Law was enacted, a law that is periodically reviewed and updated even today.

Aljazeera satellite TV was started in 1996 with an initial government grant (the equiv-
alent of SU.S. 137 million) and the mission to speak out to Arab people and provide the many
sides of stories that affect the Arab World. Despite its government funding, Aljazecra worked
under a clear mandate of freedom of speech, The climate in which it worked became even
more favorable when Qatar abolished the Ministry of Information and Culture in 1998. The
nation now has both govemnment-sponsored and privately owned newspapers, radio, and TV.

In November 1996, Aljazeern was introduced in Qatar as the first Arab all-news and
public affairs satellite channel. Although initially funded by the Qatari govemnment, with
only a small amount of revenue coming from advertisers and subscribers, the network has
grown by leaps and bounds. Aljazeera quickly became the most popular TV news channel
of Arab people in the region and world-wide, stealing Arab television audiences from every
one of the big television powers in the region. Few in the West had heard of Aljazeera, which
operates from cramped and heavily fortified studios in the outskirts of Doha. But when the
station started broadcasting video statements by Osama bin Laden and became the only for-
eign network to broadeast from inside the Taliban, who controlled Afghanistan, its name be-
came familiar throughout the world. In 2001, the network had an estimated 40 million
viewers, including 150,000 Americans, After the start of the U.S.-led war with Irag, Al-
jazeera saw its European subscriber numbers double almost overnight.

Aljazecra's popularity was due in part to several major breaks from the formatting of
traditional Arab TV news programming: a more objective, dual-sided approach to news cov-
erage; more video of events and the people that were affected; and a much greater reliance
on regularly featured anchars and reporters—all characteristics of the BBC and other West-
ern media on which it was modeled, Western-trained newscasters and producers use video
and slick graphics and emphasize fast-paced, sleek deliveries on the part of anchors and reg-
ularly featured correspondents. Whenever possible, video—ofiten live—of events and the
people they happen to are emphasized. The network also features many talk shows, hosted




by regular personalities ver gontroversial topics and invite guests of v

MNews and programy Bl [6d Aljazecra to captivate 4 growingg

ers. The network hd - . popalar Y in a region accustomed (o stalss
Aljazeera has) PRl by modeling much of its fo

outlets such as BBC / ‘cannot seem 0 get enough of
derstanding how a VW the channel, it is impostant to fif3
Arab audience use offahd gratifications from, television. :
As the network continues to replace government funding with advertiser Sponsg)

it has faced several governmental challenges. First, despite claims of its hard-hitting, §
tigative approach to issues that affect the Arab World, critics have complained that Al
rarely if ever trains its eye on the government and socinl structure of Qatar, While peg
considering the sensibilitics of its host/owner, as many Western media have also beg
cused of doing with their own, it has indeed angered many governments in the Middlg§
considering the needs of its viewers above maintaining good relations with regional
ers. Leaders and governments that often have significant persuasive pull on Arab busing
that may—or may not—advertise on Aljazeera.
In many respects, Aljazeera seems 1o have taken into consideration the cultural g

k tivities of the “Arab Sireet”—the average person in most of these nations with access (g
in coffee houses) to satellite TV news, A diverse tapestry of cultures and beliefs witty

eral common threads running throughout, the Arab world is a mixture of beliefs, religg

and political positions. One of Aljazeera’s catch phrases, to present “the opinion and (hy

posite opinion,” addresses a common theme among viewers in different nations. Many hg

| rely in the past on state-run censored media that would only present the government opinig
supplemented by news from the West that seemed 1o take a decidedly Westemn spin og
ries even when presenting both sides. Aljazeera’s controversial style, which at times ra
concerns with almost every Arab nation, was precisely its strongest tool in altracting itg
get audience,
Aljazeera was clearly addressing the pecds and gratifications of its primary pubi

the Arab person in the street, hungry for uncensored news from the Arab point of view,
most news organizations, it had been less successful in pleasing another one of its “publy
the governments and corporations that could affect significant sway over the compai
profitability and even its very existence. Sull, poised as it was at the crest of a succesg
satellite television run, Aljazeera was now prepared to extend its reach and influence throf
a companion news site on the World Wide Web (Figure 1).

Objective

From its inception, Aljazeers’s organizational goal has been to provide the Arab world
an informative alternative to censored state-run media and also the news as provided §
dominant western global players such as CNN and the BBC. Aljazeera’s approach has
times angered governments in the Middle Eastand throughout the world. While this in mag
cases has impressed its core audience, it has often dissuaded secondary audiences, call§
into question the network’s objectivity, and initially affected its ability 1o obtain suppd
from Arab governments and advertising revenue from Arab businesses.



P

p— | [ =

il B pla £1EEY1 A faay s Anlud
a e sl n A pacnan 48 fnid B LR i)
FOOAH20 o = 'F"J,:'_;'“'rml“’ ¥ aed iy e 8 0
e a Al ey d e _ia-d;.-l-...u g il
M2l A ¥
) b oLt Pl bl e Al e e

I-;-.ﬂ...'_lu'_.k‘l._l.-'lH_;.__nLd m1|5_;.._-.JL1J.-.' _u_ut-‘l
I LT Ml g Ll ..l':h-i-,,——l-l el
IJJ_‘;I}Lj'p—IILpﬁJL.-I'-.h_iuLF I USSR PR
BTN o [TLIE K o L ol ot o) B il dellan d A  Fere |

FIGURE 1 Aljazecra’s Aralic Wehsite

Saurce: Used with penmassaih froni Aljazeem

Several complementary, but 1n S0MmE cases compeling, 185UES surround Aljazeera’s
entry into the World Wide Web and its more recent attempt (o expand from only an Arnbic
audience site to an English sile as well. Its goal is to provide Arabic audiences worldwide
greater access 10 news content developed by and for the netw ok, It would also like 10 ex-
version of the website is meant o expand their base

pand its advertiser base. The English
people around the world,

further, bringing ther brand of journalism o non-Arabic-speaking
but particularly those who speak English as their primary language, in the West.



From a news editorial perspective, these are challenging, worthwhile goals, From a '!

" public relations perspective, several conflicts arise with secondary objectives. The primary ;

. PR objective is to expand the reach of Aljazeera via the Arabic and later English websites,

e pm-ndehljneﬁqumﬂnr nke"” on the news to a larger glohal nudu:m:c as a supple-

_' . I'I'ﬂ]i. 1o the globally distributed satellite television news network,

pesit Tl Secondary objectives included {l}mpm\rlde a companion website to the TV network

e that would both enhance audience experiences and drive traffic to the station, (2) make a live

video stream of Aljazecra’s television programming freely available via the Internet, in:

Er creasing overall program audience, (3) develop a new medium in which to l::pﬂﬂ their ad-
vertising revenue opportunities, and (4) branch out into English content to further expand
their audience base beyond Arabic-speaking people (Figure 2).

L L

Strategies

Aljazeera launched a companion website (www.aljazeera.net) in Arabic in January of 2001
with almost immediate plans to lounch a companion English site. More than 25 people wene
hired from a number of reputable regional media institutions to staff the website. They were
trained to work online and put to work in five different departimenis: editorial; research and
studies, monitoring and analysis, multimedia, and e-marketing. The original stafl of the Al-
jazeera website grew to 60 persons independent of the television news personnel. OFf these,
36 were editors, journalists, and researchers. Over the past two vears, the organization has
grown to about 150 professionals—including the news sl of the English website.

Aldjurecra partnered with iHorizons (www.ihorizons.com), an Internet and e-business
conlent manager founded in Cratar in 1994 to build its Arabic news site. The company’s
servier software is designed to allow businesses to casily take existing content and modify it
for the web and also to create new content for a site such as user chat rooms and polling.
iHorizons personnel trained Aljazeera’s website news staff on the Arabic-language-based
interface, and the website team began bailding a rich, multimedia news poral,

A% an internal department of the Aljazeera Satellite Channel, advertising on the web-
site is separate from that on the news service and is handled by the E-Marketing Depariment.
In addition to advertising packages, which include banmer ads, sponsorship banners, and
newslemter wds, the department offers clients other services: (1) syndication of Aljazeera con-
tent, (2) Aljazeera.net short meszages service (SM5) to cell phones, (3) Aljazeera news via
phione, (4) streaming video, (5) intersctive financial services, and (6) a tounism page.

Although it was popular with Arabic reading audiences from its inception, the web-
sile's popularity doubled after September 11—jumping from about 700,000 page views a
day to about 1.2 million page views, with more than 40 percent of them from the United
Suates. Popularity of the site increased, from 3 million hits per day during the initial phases
of the Afghanistan war to over 10 million hits per day by late 2002, Aljazeera.net ranks top
in the Arab World and as tensions in the Middle East mount and the website's reputation
grows, its popularity has skyrocketed to more than 811 million page views and 161 million
visits in 2002 alone,

One of the popular features of the original website was the live streaming video of the
channels” programs. This service was initially offered for free, but was limited o a relatively

B




B
i Mmm_ﬂlmtmﬂhlnm

POLL

Should Seddam ——
Hussolm be tried by an
Internationad court &r
an Iragl court?

Egyptlan minister jostled Lot
in Agsa complex

C Intarnatonal court

Egyrptian Fonsgn Mrester Ahmad Mahe hiraci court
e 3t the Ants Mosgus comgphox Fenate el 1 =R
after darans of Palestinisn reiuma WG
o faibsindt Viols
worshippors soolded him for visting the  Brobi —_
e i From: 20/12/2003

ol site undor 157k ocoupabion. AL
. L = i 3 T :'_I.'u o

(1.0 4

« Kyrdy dermand Eakgk ) FTOCK QUOTEE

-E:.'Ill::=||"l-ﬂgih'll Irli: d‘Hj .t.u-.'.-. -m -
Handey 107 S B

rab Wortd A ©eb AN i e

« Kep Arab summd pavlpanad o Gorbjan PH mgrder fuipacts anodock | FTE® el | |

& Ly agroes o weapotd dapscted o Bladdd B W whall armid et Airkioat ol Vil T ] i |

« Issmite eall for GCC countiied’ « Hope Tadei For Turbish bost magrants T o e Rl e o

ralarin » Fresh 5 Lackan unity talks fel ) ¥
# erael plancing bran attad
Ecanamy AT Sclence & Technolegy SR p

‘E -.“ﬂmt

FIGURE2 Aljazeera's English-Language Website

Comrce: Used wilh |:|-::|I'|-\.-i|-!| [rom Aljazeern

emall numhber of simultanecus viewers, Particularly in times of great news interest, poten
tial web-based viewers of the streaming video were almost never able to connect, To im-
prove the quality and allow more people (o enjoy the service, an external company
{www. jumpiv.com) was appointed to develop and present it 1o the online audience world-
wide, on a subscription basis, In addition to program scripts, the station still offers many free
streaming avdio and a few video clips of stories that previou sly aired on the channel.




Ine ENgusn Yrensie

In part due to the enormous number of requests ﬂ'ml.bcgaut-:u:\m\c in after the nﬂwﬂt and '

website's coverage of the war in Mghamﬁlan. ma.nngemem decided to launch an English

website, often the unl:,- ah:rnalm: I:mk at ne'\lll_“ shn.pmg,’he world fnr non- .Mnf:uc madnm,

#;\ particulurly in the West.

= a i Initially, Engll-ih aljazecranet wn.ﬁ suppns::l‘ to 1aunnh. in lﬁe March of 2003, and *
F 2% hosted by the U.S. company DataPipe (ww. datapipe.com). The site, which was'quy"

;,:‘_*_' streamlined in content, was almost immediately shuldmvnhy intense hacking attacks. Some

were in the form of “denial of service,” which blocked users from accessing the site since

its host had been inundated with so much junk ¢-mail and partial computing code that the

system overloaded. Additionally, their domain name (along with that of the Arabic site) were

“hijacked” o that users would be redirected to ULS. patriotic slogan pages or to porn sites,

While Aljazeera worked to alleviate these problems, many of their Western partners
dropped out of the venture—some claim due to political pressure from the U.S. government
and some American citizens. DataPipe gave notice as the website’s host, Later, U.5.- based
Akamai Technologies (www.akamai.com), a company that claims its servers can stand up
to unprecedented traffic, signed on to host the English site—but promptly pulled out of the
deal for unspecified reasons. Additionally, some companies like "Yahoo!" declined 1o carry.
ads for the Aljazeera programming and websites, citing concerns about sensnwlt:-r:s ‘over the
war in lrag. o s

The site was up and down several times, in great part due to an aggressive attack by
hackers. Eventually, the site found a new host, but until the situation was resolved, it stayed

* offline untl ihe fall of 2003 when it reappearad to little fanfare and some crticism.

With the establishment of the English website, and at some time in the future pos-
sibly an English audio translation with the satellite news feed, Aljazeera faces a challenge
in trying to attract a new target audience without disenfranchising its existing audience.
MNews from the Arab perspective, if considered too inflammatory by Western readers, will
result in the site being ignored by many English-reading individuals. Truly angry groups
may attempt to hack the site, an approach that has been successful in the past. On the other
hand, when the site debuted again in the fall of 2003, it was criticized by many who like
the original Aljazeera site; they feel it was watered down and is lackluster—not a trug rep-
resentation of news from the Arab perspective. For a comparison, see the sites listed in
Figure 3.

FIGURE 3 Compare These International Mews Wehsites

The Aljazeers websites in English and Arabic are said to mirror the reporting style of the United
Kingdom's BEC. Compare them to BBC coverage and CNN coverage from the United States,

Aljazeera (Arabic)  www.aljazeera.nel
Aljazeern (Englishy  hitpafenglish aljazeern.nel
BBC  www.bbecouk!

CMN  www.onn.com
T T T T S e T P TR T T e e S I T T e e




L ] e & . . e

The Arabic Website
The Arabic Aljazeera websile COVETS DEWS, gports, cntertainment, technology, health, ans,

and culture throughout the Middle East and around the world. Content is available as text,

:.tii!'i'rﬁagﬁ.audiu files and video clips. Live streaming audio fed from the network— once
freely available on the website—is now a pay service available through Jump TV (waw.
jumptv.com), This change was made because the original free service was unable to handle
the crush of interested viewers and Aljazeera could not afford to put more resources into this
free service,

The website presents in-depth analysis, special coverage, book rev iews, marketing,
and advertising. It also offers user interactivity options, such as quick vote and discussion
forums where users can express their opinions directly without censorship. The website
originally provided the Tull script of Aljazeera Satellite Channel's main programs, pttached
with its audio file within 24 to 36 hours from the time of the first broadcasting. While much
of the content on the web is the same as the TV programming, as with most TV news web-
sites, the service provides somewhat different and sometimes additional content to the satel-
lite channel. Like its parent tcl:\'isim‘tharfnel.‘Mja:.r.n:m.n:t‘s focus on war has increased
with the increased fighting in the Middle East. Also like the satellite news channel, it has
often angered governments and “secondary sudiences” with its graphic represeniations as
well as a journalistic approach that its detractors claim is unbalanced.

Like the satellite news channel, Aljazeera.nel has often angered Arab country leaders
with the type of content that it published on the wehsite. Initially praised by the United States
45 a beacon of free expression in the Arab Waorld, its reputation with U.S. government offi-
cials changed when the network began airing tapes of Osama Bin Laden and the website
printed graphic pictures of the negative effects of the 1.5.-lead wars in Afghanistan and Irag
on citizens of the region.

The English Website

The initial content of the English website—the first time it was launched—was very rudi-
mentary. The level of news coverage and content was nowhers near the amount available on
the Arabic site because English.aljazecranet was a new venture and the organization’s re-
sources were already stretched due to its increasing popularity as a result of interest in the
Traq war. Consequently, during the site’s brief history, it limited itself to limited text and
still photo coverige of the Irag war.

The focus of the site was somewhat unclear at first. There was a stated goal 1o “bridge
the gap” between news as presented in the Arab world and in the West. It was nol destined
1o be a site, however, that offered full English translations of all stories on the Aljazeera.net
website or satellite news channel. Although the amount of content carried was dramatically
less that the Arabic site, the graphic photos of wounded civilians and wounded and captured
1.8, soldiers displayed on both sites resulted in 2 hacker hacklash against the Aljazeera sites.

When the site returned, first abortively in March of 2003 and then later in the astumn of
the same year, it was greeted with lukewarm praise. With hacker and server problems settled,




were mised by critics because its initial second launch consisted mgg

aimed fn:flm other services and a few in-house srnne.s that were nog
 ers. Still, the site has slu:rwlj.r bl.ull up and now pn:mdes a significan

and upln:nn—lhnugh miuch léss that the Arabic site does. A polling

of the Arabic site content is tram!mwd and used, but stories feanugl

many cases from the Arabic mmnr. Mulur:u-dm content has yr,l 5.

temd tu I'ucus or Eram: :w:nls ina perspecuw that differs I.'rnm mmt
ficult line between presenting the news from an Arab perspective and alienating much of its
English-reading potential audience with its particular editorial slant.

Evaluation

The Arabic Wehsite

Despite difficulties branching out into the English reading aiu:lu:nce. Aljazeera has clearly,
established a strong following among Arabic reading people ‘worldwide. Many new findings .

about Aljazeera’s primary audience have been revealed as a result of an online Arabic sur-

vey conduced in the fall of 2002. The management of Aljazeera’s website allowed for an 80-
item Arabic survey developed by a Qatari masters student and his professors in the United
States to be made available through Aljazeeranet’s homepage. The original intent was to
leave the survey up for at least a month, but response was so great that over 5,300 uscable
responses were obtained in a two-week period from August 20, 2002, 1o September 4, 2002,
At that point, the survey was pulled down and the data analyzed, It is important 1o note that
while this information can help to provide valuable insight into the Aljazeera online audi-
ence, it was a ong-time sample and was taken prior to the war in Iraq.

Findings were in some cases confirmatory of expectations about the audience and in
some cases quite surprising. Respondents hailed from over 120 individual countries around
the world; however, the majority, nearly 25 percent of the sample, lived in Saedi Arabia
(n= 1,215, 22.6%) at the time they responded to the survey. The next largest groups of re-
spondents lived in the United States (n = 386, 7.2%), the United Arab Emirates (n = 356,
6.6%), Jordan (n = 304, 5.7%), Syria (n = 265, 5%), Egypt (n = 238, 4.4%), and the Pales-
tinian territories (n = 206, 3.8%). Interestingly, only 106 respondents (2% resided in Qatar,
Al-Jazeera TV's home. Slightly over half (n = 2,879, 53.5%) of the sample lived in the coun-
try they were originally from, while the remainder lived abroad (n = 2,500, 46.5%). The vast
majority of the sample (n = 4,972, 92.4%) were originally from one of the 22 Arab world
countries. Of those originally from an Arabian nation, 3,690 (74.2%) were still living in the
Arab world at the time of the survey. At the time of the study, 70.3 percent (n = 3,782) of
the entire sample lived in the Arab world—nations where the predominant language is Ara-

-bic (Hejleh, 2001 }—regardless of where they were originally from.

Although ages ranged from 18 to 65 plus, the vast majority ranged between 18 and 35,
with male respondents surpassing females by 10 to one. They were about equally split be-
tween single and married, with almost none widowed or divorced. The overwhelming ma-
jority of the sample was Muslim (96.5%), with oaly a very limited number of Christians,

ol g




T T e TR
f

Tewish, and other faiths and belief systems. Half of the group surveyed considered them-
selvees 16 be politically and socially moderate, with only a few considering themselves to be
extremely liberal of conservative within the context of their culturé. Most had an advanced
education, with at least the equivalent of a bachelor’s, Many had pursued advanced degrees

* as well. The majority of the participants (35.9%) had an annual household income equiva-

lent to less than SUS, 15,000 although another 30.4% made between SU.S. 15,000 and SU.S.
35,000 per year. Income varies widely in the Arab world and with the Arab Diaspora, de-
pending greatly on the country in which they live.

The survey found that the amount of time spent with the Aljareera website was di-
rectly related to fulfilling socialization as well as news-gathering needs. Web users consider
ihe sife to be extremely credible. Interestingly, users living inside the Arab World—but not
necessarily within their own nation of origin—developed stronger socialization feelings for
the service than did those living outside the Middle East,

Aljazeera.nct has elearly met its objectives in developing and maintaining a rich, mul-
timedia website offering news and opinion from an Arab perspective, but free of regional
governmental censorship restrictions. Its success can be seen in the large and demographi-
cally diverse pool of Arabic users as well as the many satellite channels and companion web-
sitess that have begun to imitate Aljazeera’s style.

The English Website

While the Arabic Aljazeera website seems (o be a stunning success, the jury is still out on
the English Aljazcera website. The site faces unigue challenges in trying to speak Lo in En-
glish-language public about news and information from an Arab world perspective. If the
quality and quantity of content continue to ex pand to match that of the parent website, the
audience may continue to grow. However the overarching question that remains is, will En-
glish-language audiences accept this non-Western perspective 10 news and information?
And if not, will english.aljazeera.net be subsidized by the parent company and the Qatari
government, or will it simply become an interesting but failed experiment in cross=¢ultural
journalism?

Critique

While reading this critique of this campaign, keep in mind that the campaign to expand the
reach of Aljazeera targets multiple publics in several very different cultures, Because of this
diversity, both campaign planning research and evaluation research are very difficult.

Research

The research presented is limited to descriptions of the higtory of broadcasting in the Arab
world and the development of Aljazeera. Questions that should have been asked and an-
swered before developing a campaign include:

1. Who are the potential target publics for this campaign? Specifically, what group of peo-
ple now watches Aljazeera and what groups might be motivated to watch Aljazeera?



250 CASE 10

What businesses now advertise on Aljazeera and what husg
to advertise there? =
2. What are the demographics of Aljazeera's existing and pote
] they live? What language(s) do they speak? How well educ
! erate in English, Arabic, or both?
| 3. What are the existing attitudes in the target publics toward news coverage? Are they '
| really “hungry for uncensored news™ or do they only want news consistent with ther
| worldview? What is their worldview?
! 4. Do members of the target publics have Internet access? Where do they access the
Internet—in schools, offices, homes, or cyber cafes?
! 5. What media reach the target publics? Will those media CUUTY Messages encouraging
[ people to visit the Aljazecra websites or to view Aljazeera broadcasts? What medig
| do members of the target public evaluate as credible?
| 6. Finally, who watched Aljazeera before the introduction of the website? How large was
its audience and what were the audience demographics and psychographics?

. L
] ; - &

S e—

S D,

£ T [ bl 0

Reliable and valid measurement of the existing and potential audiences was essenliz|
to designing a potentially successful campaign to expand the reach of Aljazeera, Further,
identification and analysis of existing media should have preceded any selection of strate-
gies or tactics,

Objective

The organizational goals were to “provide the Arab World with alternative media and 1o pro-
vide Arab audiences with access to news content developed by and for the network.” These
goals are too broad and vague to provide much campaign guidance. The lack of specificity
in the goals also makes it difficult to judge whether any particular public relations objective
can advance those goals.

‘I'he public relations objective here is to expand the reach of Aljazeera via the Arabic
and English websites, This objective could be met if only one additional member of the tar-
: get public viewed Aljazeera because of its websites. In short, it provides too little guidance
{ to help those planning the campaign and it lacks the detail needed to facilitate evaluation of -
the campaign.

e T

Strategies

= The action strategies reported here focus on the launching of the Arabic website in 2001
and the English website in 2003, These are completely appropriate. Unless the client takes
the action of lsunching the websites, it obviously will be impossible to exercise communi-
cation strategies to use those websites 1o expand the reach of Aljazeera.

The communication strategies, on the other hand, are limited 1o describing problems as-
| sociated with the action strategies. Communication strategies should include some descnip-
{ tion of what messages can be delivered to what publics in order to accomplish the campaign’s
objectives. Here we simply are not told how members of the target public were informed of
the websites. This wcikness may be the result of the lack of research on what media are avail-

B e -

-

——




able 10 the target publics and what messages might MOUVALE UIOSE PRALIILS. 1y 13 sam prrme e
the campaign planners simply had no communication strategy. In other words, the campaign
planners may never have adopted any stralegy ta tell the target publics about the wehsites.

Tactics

The campaign’s tactics, like its communication strategies, focus on the content of the web-
site. Of course it is eritical that the content of a wehsite keep visitors returning. But a new
audience cannot be motivated to attend to a medium by the content of that medium. People
i the target public must hear of the website from anather source, and something in that other
source must motivate them to visit the Aljazecra wichsite.

This campaign failed to adopt any procedure for motivating members of its publics 1o
make their first visit the Aljazeera website.

Evaluation

The survey presented as evaluation shows that Aljazeera has a large audience and identifies
some demographics of that andience, The fact that the survey respondents in the evaluation
research are all self-selected volunteers raises senous questions about the reliability and va-
lidity of the results, but this is not the major problem with the evaluation. The most signifi-
cant problem with the evaluation recearch is that it does not evaluate whether the public
relations objective was met. The public relations objective was “to expand the reach of Al-
jareera via the Arabic and English websites" To measure whether the reach of Aljazeera has
expanded, one would need a baseline measure of its reach pricr to the introduction of the
- websites, To prove the campaign expanded the reach, a second survey or measure would be
needed to show that the number of viewers had actually increased. The evaluation here lacks
such a measurement of increased andience. Further, the survey was administered only

through the Arabic website, 1t does not provide any measure at all of the audience or effect
of the English website.

@| piscussioN QUESTIONS

1. Inthe research section of the critique, several research questions are listed, Describe ow re-
search could be designed to answer each of those guestions,

2, There are several nations, cultures, and governments in the Arab world. Fick ane of those cul-
tures or countries and research its values and attimades toward news coverage. Based on your
rescarch, describe what messages you believe would motivate citizens there to watch Aljazcera.

3. In many parts of the Arab world, individual communication or word-of-mouth is the major
source of information. Describe some tactics that could be yseid in such a culture 1o dissem-
inate tafermation aboat Aljazecra,

4, Assuming that the objective of a public relations campaign is to increase the audience fior
Aljazeera in the United States, write 2 complete public relations objective that coubd be used
1o guide the planning and evaluation of such a campaign.




-

d.on the same model of a 'd:n.r.ul Sﬂd:.-ﬂ": i
imilarities in the two site’s approach,
s in the two sites’ approach to' éoy.

paign whose public relations objec. |
ar of Aljazeera broadcasting. Be sure

REFERENCES AND SUGGESTED READINGS

Aljazesra Web site. (2002, December). Allazeera Net celebrares iix firgt year Retrieved from www,
aljazesra.net,

Al-Jaber, Khaled (30602), The uses and grasifications and media credibility theories applied to Arab
broadeasting: The care of Alfazeera. Unpublished master's thesis. Pensacola, FL: The Univer.
ity of Wesr Florida

Al-Makmy, 5., Boyd, D, & Van Tubergen, N. (1994}, Source credibility during the Gulf War: A
Q-study of rural and urban Saudi Arabian citizens, Jowrralizm Ouarterly, 71, 55-63,

Al-Tamimi, E (1995). Mass media and development in The fiate of Qatar, Unpublished doctoral dis-
sertation, Boston University, -

Alterman, J. (1998), New media, new politics; FFP-TH sartellite televizion to the Internet in the Arab
world. The Washington Institute for Near East policy.

Al Wakeel, D (2002, July 3). Arab world mast work together to achieve self-sufficiency, Jondan Times,
Retrieved from www jordanembassyus.org T3 2002003 htm,

Arafa, M. Auter, B L, & Al-Jaber, K, (20003, August), festrienenial v, rirualized wse of Arab sarellite
felevision. Paper presented af the Association of Educations in Journalism and Mass Comnu-
nication convention, Kansas City, MO,

Arafa, M., & Auter, P J. (2003, August), Audience perceprions af Aljazeera TV Panel presentation af
the Association for Educators in Jowmalism and Mass Communication annual copvention,
Eoansas City, MO,

Auter, B 1, & Al-Jaber, K. (2003), Qatar media’Aljazecra TV, In D, Deslardins (Ed. ), World press en-
cyclopedia, 2nd ed, Farmington Hills, M1: Gale Group,

Auder, P L, Arafa, M., & Al-Jaber, K. (2003), Identifying with Arabic fourneliss: How Aljazecra
rapped parasocial interaction grasifications in the Aral World Paper presented st the Arab-
LUSA Communication Education (AUSACE) conference, Dubai, United Arab Emirates, Octo-
ber 12=15.

Ayish, M. I. (20023, Political communication on Armb world television: Evalving patierns. Palireal
Communication, 19(2), 137-154.

Ayish, M, L (2001, Spring). American-style journalism and Arab World television: An explortory
study of news selection at six Arab World satellite television channels. Transnafomal Broad-
casiing Studies, Retrieved from www. ibsjournal com/ArchivesSpring0 1/ Ayish html.

Boyd, D. (1972). An hisrorical and descriptive analysis of the evelwiion and development of Saedi
Arabian relevision, 19631972, Unpublished doctoral dissertation, University of Minnesota,
Minneapolis.

Boyd, D (1999}, Broadcasting in the Arab World: A survey of the elecionic media in the Middle East,
Ames: Towa State University Press,




R GELIED WG 3k e e m e e e
WWW.CNN.Com.

Campagna, J. (2001), Be;mm rwo worlds: Qa:nrﬂﬂnméh’i sarellite charnel faces conflicting expec: |
tation. Retrieved from www.cpj.ﬁrgﬂ!ri:ﬁngm'amwm-lmr:,mmmﬁ-]mmﬂl-h_mﬂ. ]
Cozens, C. (2003, March _25]:. Furopeans flock o Aljazeera. MidiaGuardion.co.rk. Retrieved from

hu'p:fh'nedda.gmrdim.m.uh'tu-uad:asﬂmy.ﬂ.Tﬂs.gllmm.hmﬂ.
el Mawawy, M., & Iskandas, AL (2002). Al Jazesra: Haow the free Arab news network scooped the world
and changed the Middle East. Westview Press. i FLMEEEL b b

e (200, Summer). New media and the information revolution in the Arab Woeld: Af s

sessment. Middle Exrr Journal, 54, 305418,

Hejleh, M. (2003). The countrics and people of Arabin. Retricved from www. ejleh. comicountries!,

Higgins, J. (2002). Aljazeera media parizh or pioneer ! Satellite Broadband. Retrieved from hitp-/ithe

hmadbmdﬂmnumjf.mu\fmﬁmmnd,nljnmm_mﬂil_paﬁih-

Jones, B. (2003, March 1). All that Aljazeera voice for frecdom. World on the Web, 18(8). Retrieved
from www.worldmag. comfworkdfissue/3-01 D3 oover_2.asp.

Kawach, N. (2002, January 27), UAE becomes second richest in the Arab world, Gulf News Oiniine
Edirion. Retricved from www.g)ﬂl'ne‘ll's.mmrﬁrﬁﬂcd;tllﬂ.a:p?;'I-Hit‘l:lﬂ=39lﬂ3.

Gakr, N, (2000, Fall). Optical illusions: Television and censorship in the Arab World. Transnational
Broadcasting Studies, 5. Retrieved from www.mijuuanmﬂhmhl\mfﬁhm'uthm.

Sampedro, V. (1998). Grounding the displaced: Local media reception in a transnational conmtext. four-
nal of Commuenication, 48(2), 125=-143. )

Williame, D, (2001, October 13). Aljazcera ascends 10 world stage. The Washingron Pest, p. A2l



