WORLD -
PRESS

ENCYCLOPEDIA

A SURVEY OF FRESS S‘I"ETEME WDHLDWIDE
SECOND EDITIGH

VoLUME 1
A-M

AMANDA C. QUICK, PROJECT EDITOR

¢

GALE=®

THOMSON
e -
GALE

Diedroit = Mew ¥ork = San Diege = San Francien & Chvelasd » Mew Haven, Coan, + Watenille, Maiss = London * kuhich




Projest Editor
Amanda € Quick

Ediitorial

Mary slampl, Erin E. Braun, Dawn Conzetn
Deslarding, Kristen A Dorich, Grant Eldricge,
Andrew . Hombueg, Eric Hoss, Sarah Knos,
Paul Lewon, Chris Lopez, Kristin B. Mallegg,
Jane & Malons, Rebecca Marlcw-Ferguson,
Erin Magel, Terry Peck, Tyra Y. Phillips,
Chrystal Rozsa, Kathy Sauer, Jennifer Smith,
Bt Sufmnied, Vaberis Webister,

Courtiey Young, Margaret Zellers

© 2003 by Gale. Gale i an imprint of The
Gale Group, Inc, 8 divison of Thomson
Leamnang, Inc.

Gale and Design™ and Thomson Learning ™
arg trademaris wied herein under license.

For more information, contact

The Gale Group, int.

27500 Drake Rd.

Farmington Hilld, M1 48331-31535
ﬂ']w CAn visi Sur InTennel Site at
httpuitessns gale com

ALL RIGHTS RESERVID

Mo part of this work covened by the copyright
herecn may be reproduted or used in sny
form or by any mearm—graphic, elettronid, of
mechanical, inchsding photocapying, record-
ing, taping, Web datfibution, of informaticn
storage relrieval fyemi—without the writ
ten permission of the publivher,

THOMSON

GALE

World Press Encyclopedia, Second Edition

A Survey of Press Systems Worldwide

Parrissions
Lori Hines

Imaging snd Multimedia
Chrigtine OF'Bryan

This publication it & creative wark fully pro-
tected by all applicable copyright Laws, as
weell a8 by misapprapriation, trade seoret,
unfaic competition, and other applcable
larwes. The aaithees and editons of this work
haee added value 1o the underlying factual
material henein through cne or mone of the
Tallawing: unigue and criginal selection,
coordination, expression, arrangement, and
classsfication of the information.

For permission to wie material from this
product, wbmit your nequest via Web at
hitiputberanat gale-ed it comdpermiiLions, o you
ey dandoad gur Permissions Request form
and sulim it your requet by fax o mail o

The Gale Group, Inc.

Permissions Department

27500 Draloe Rd,

Farmington Hills, bl 48317-3515
2E8-L00-B0OE o BOD-BTT-4253 ext. BODE
Fax: 248-653-8074 or B00-T62-80538

Product Detign
Michae! Loguiz, lennifer Wahi

Manufacturing
Wendy Blurton

While every effort hai been made 1o ermune
the reliabdity of the information presented in
this publicaticn, The Gale Group, InC does
not guarantes the scouracy of the data con-
tained herein. The Gale Group, IR SI0BpS
na payment for listing: and intusion in the
publication of any orgenization, agendy, nst-
tution, publication, service, of individual does
ol imaly endorsement of the editorn or pub-
lishseer. Errirs brought to the attention of the
publisher and verified 1o the sathkfaction of
the pulblaher will be comrecied in future edi-
Tions.

[
Irec ke b

LIBRARY OF COMGRESS CATALOGING-IN-PUBLICATION DATA

mﬁﬂ" lff-rrduprﬁ- of Thwwiche |
pres < wrvey G pnesd Sy ilemd o
Arands € Cuick.— 2rd

o,
aphical references and index.
158N 0 SH2-1 (1et) — FSON O-TETE-3583-X v, 1) = SEM
ﬂ-ll?lil'ﬁ-ﬁl:-iﬂil 3 gt
baTos G5 008 i '

Or0 03—

ACOINEI0ET

Prirted in the United States of America
WBTES4321



Basic DATA

Official Country Name:
Region (Map name}:

Paopulation:
Language(s):

Literacy rate:
Afea:

Number of Television
Suations:

Number of Television Sets:
Television Sets per 1,000
Number of Radio Stations:

Number of Radio
Receivers:

Radio Receivers per 1,000

Number of Individuals with
Computers:

Computers per 1,000

Number of Individuals with
Intemet Access:

Internet Access per 1,000;

State of Qatar
Middle East
T69, 152

Arabic {official),
English commonly used
as second language
79.05%

11.437 sq km

2
230,000
299.0

12

256,000
3328

S0.000
117.0

30,000
9.0

BackGroUND 8 GENERAL

CHARACTERISTICS

Qatar, which became independent from British pro-
tection in 1971, is located on the east coast of the Arabian

Peninsula, The territory includes the mainland and a
number of small islands. It is bounded by Sauds Arabia
and the United Arab Emirates to the south and by the Per-
stan Gulf to the north, east and west. Quatar itself is a pen-
insula that extends northward covering an area of 11,437
square km. Owver 600000 people, who speak primanily
Arabic and English as a second language, live within the
114 square miles of its borders. Although Qatar is a mem-
ber of the Gulf Cooperation Council (GUC), its constitu-
tional monarchy has a more liberal politcal system than
other countries in the Gulf States. The government de-
creed a ban on media censorship in 1995 and abolished
the Ministry of Information (1998), and women in Catar
were granted the right to vote and be elected in Catar’s
first democratic **municipal elections™” in 1999, Revenue
from oil—first discovered in Qatar in 1939—has trans-
formed it from one of world’s poorest countries 1o one
with a very high per capita income, and has supported the
development of an urbanized populace with many media
options.

Print Media Print media was the first 1o take hold in
Jatar with the governmental publication of an official ga-
zetie that contained the laws and Emin’s decrees in 1961,
In 1969, Catar established the Depanment of Informa-
tiom, which issued Dofa magazine the same year, In 1970
The Ministry of Education issued Educarion magazine.
I 1970, Al Ureseidsa press and Gulf Mews, a bimonthly En-
glish language magazine, were published as the first pr-
vate press in (Jatar,

Al Arab newspaper, which began publishing in 1972,
was the first political daily, and Al Ald press was the first
political weekly, In 2002, in addition to the government-
owned newspapers, there were seven privately owned
publications. The privately owned publications were Al-
Raya, Al-Sharg, Al-Watan, Arabic language newspapers;
The Gulf Times and The Peninsula, English language
newspapers; and Quarar Al-Khair and Al-Dola  Lil-
Jamiah, magazines publishing news, including politics,

Worln Press ENCYCLOPEDA

759




QaATaR

business, social, finance, health, arl and entertainment,
For many years, the Qatari government provided a finan-
cial support for local newspapers and press. However,
this was stopped in 1995, the same year that media cen-
sorship was lifted. This left the press essentially free from
government interference and many national and interna-
tional newspapers an magazines started to appear in the
Quatari market such as the New York Times, Time maga-
rine, Financial Times and Alguds Alarahi.

STATE-PRESS RELATIONS

Government control of the media has varied since
the establishment of the monarchy. The Department of
Information was established in 1969, and was replaced
by the Mimstry of Informaton and Culture in 1972, In
1975, a separate depariment was added 1o the ministry—
the Qatar News Agency. The press and publication law,
the first official censorship from the government to con-
trol the media and populations, was issued in Qatar in
1979, It was aimed at regulating the relationship between
the state and press establishment, printing, publishing and
distributing houses, libraries, bookshops, artistic produc-
tion sale outlets, and publicity and advertisement agen-
cies. For example, the law banned many newspapers and
books from access o the country because they did not
agree with the govemment’s political, economic, or reli-
gious perspective. Censorship was lifted in 1995 when a
new, much more liberal, Press and Publications law was
enacted. The new press and publication law has contin-
ved to be updated since 1995, Qatar abolished the Minis-
try of Information and Culture in October 1998, The
ministry’s department and responsibility were first trans-
ferred to the number or government bodies.

BroapcasT MEDIA

Radio was introduced to the nation on June 25, 1968
when the state-run Qatar Broadeasting Service (QBS)
began airing radio programming in Arabic languages.
English, Urdu, and French programming were added to
the line up in 1971, 1980, and 1985 respectively. Qatar
radio includes all programming formats, including music,
news, and entertainment. There is no private radio in
Qatar—it is all state-run, However, international radio
stations such as the British Broadcasting Corporation
(BBC) and Voice of America are available.

Radio was followed by the introduction of 1elevision,
with a single channel that broadcast biack and white pro-
gramming for three to four hours a day in 1970. The
channel began color transmissions in 1974, A second,
English-language channel was launched in 1982 and the
Qatar television satellite channel went on the air in De-
cember [998, Like radio, all television channels were
government-owned except Al-Jazeera satellite channel,

which was introduced in 1996, Al-Jazeera TV was con-

sidered a private entity even though the Qatari govern-
ment originally financed i

The first wireless cable television system, which was
known as Qatar Cablevision (QCV), used state-of-the an
technologies to deliver satellite television o homes in
Catar beginning in 1993, QCV provided 31 channels
such as CMN, BBC, Fox Sports, and Arab satellite chan-
nels. The Qatar Public Telecommunications Corporation
(Q-Tel) is the government-owned monopaly provider of
telecommunications services and owns the entire IT in-
frastructure in Qatar. The Internet service was staried by
Q-Tel in May 1996, The remainder of the users were
evenly split between commercial and personal use. Be-
fore the service went public, Q-Tel experimented with
using a proxy server to préclude access o undesirable
material. Today the company is using their routers as
firewalls 1o block access to undesirable sites and protect
their network against hackers,

The Story of Al-Jazeera Al-Jazeera is perhaps the
maost well known and most popular Arabic satellite chan-
nel. In 1996, Qatar introduced Al-lazeera as the first Arab
all-news and public affairs satellite network. It is the only
Arabic news channel in the Middle East offering news
coverage 24 hours a day from around the world, with a
focus on the houest regions of conflict, Programming in-
cludes a wide selection of political talk shows and docu-
mentanies with uncensored debates covering events as

they happen.

Al-Jazeera provides a forum for freedom of expres-
sion in the region by showing free-ranging political de-
bates, including interactive debates with live phone-ins
from guests and viewers. Although Al-Jazeera is very
popular with the general public, most Arab governments
and state-run media do not have as favorable an opinion,
The network has been subjected to attacks from almost
every newspaper, television and radio station, as well as
Internet sites in the majority of Arab countries and the
Middle East.

Al-Tazeera became popular because il reflected the
thirst of Arabs for impartial information, of which they
were often deprived through their regimes® media. It also
refllected the eagemess of Arabs to eradicate traditional
forms of censored media output, Arsb people trust s
news and programs. It has stelen Arab television audi-
ences from every one of the big powers in the region with
its debates, uncensored news and, lately, online polling.

The Qatar government began Al-lazeera after years
of study by the BBC, The BBC was already popular in
the Arab World and known for its reliable service. Al-
Jazeera operates on a Western news model, much like
CNN and BEC. However, Al-Jareera does not follow the

TE0

WoRLD PRESS ENcroLoeED



QATAR

«andard measures when recruiting editors and announc-
ers. They have set other rules, which are not accepted by
other channels, such as not being employed by a TV
channel, the ability to argue, well-versed in the English
language, and possessing computer and other technical
skills. News submitted by a worldwide pool of correspon-
dents is produced and coordinated by a number of chief
editors from different Arab countries. Each is in charge
of a group of news bulletins that are scheduled through-
out the day, with an emphasis on variety throughout the
day.

The Impact of Al-Jazeera In the Arab World Even
though Al-Jazeera is the most popular television network
in Arab media history, it is involved in conflicts with
many Arab countries such as Kuwait, Jordan, Libya, Tu-
nisia, and Egypt. All of these countries have attacked the
Al-Jazeera channel because if its editorial content. The
Jordanian govemment closed down Al-Jazeera's news
bureau in Amman after a talk show guest accused the late
King Hussein of collaborating with Israel. Kuwait's in-
formation minister was sent to Qatar in 1997 to complain
about an Al-Jazeera program in which the Kuwaiti ruling
family was insulted. Additionally, a Kuwaiti judge tried
1o force Al-Jazeera to pay damages for a report on the al-
leged killings of Palestinians, Iragi and Kuwaiti collabo-
rators after the Persian Gulf War, Palestinian Council
President, Yasser Arafat's, forces closed the network’s
office in Ramallah on the West Bank, because of anger
over archival footage in a documentary on the Lebanese
civil war, Iraq protested Al-Jazeera coverage of the ex-
travagant celebration of Saddam Hussein's hirthday
while Iraq claimed that its people were dying from hun-
ger because of United Nation sanctions. Algena and Mo-
rocco have ordered Al-Jazeera commespondents to stop
working. The Egyptian government was furious with Al-
Juzeera because of critical coverage of the country's last
elections and because of stories about Egypt allegedly
bowing to American pressure over the Palestinian issue.
Like any uncensored news channel, the network has its
critics inside and outside the station.

Al-Jazeera Around the World  After September 11, Al-
Jazeera became well-known around the world—and even
more important in the Middle East because it was the
only station permitted to have a reporter inside the Tali-
ban regime, which controlled Afghanistan, The channel
had established a bureau in Kabul in 2000, at a time when
no other news organization was interested in that part of
the world,

Few in the West had heard of Al-Jazeera, which op-
erates from cramped, heavily fortified studios on the out-
skins of the Qatar. But when the station started
broadcasting video statements by Osama bin Laden and

Estimated Number of Internet Users
&0
a2
E 24
- 18
B -
0 =

1997 1e08 18999 2000

YEARS
Sourn: nasrraional Telscommunioaiions Linkss, drtaood of Siasstcs:
— Takscwremankcaticons Sarvioes TRET-2000, p 155 Faperred il per-

became the only foreign network to broadcast from inside
Taliban, its name became familiar throughout the world.
CNN, the BBC and other global news leaders relied on
video provided by Al-lazeera TV to compliment their
coverage of ““The War on Temror,” Al-Jazeera telecast
Taliban opinions, anti-war prospective and the bombing
of civilian targets inside Afghanistan. Although Al-
Jazeera's Kabul office was also hit by United States mili-
tary strikes in Afghanistan, its studios have been visited
by major American political figures, including UL.5. Sec-
retary of State, Colin Powell, in an attempt by the U5,
to gain Arab support for the U.S. perspective through a
channel trusted by the Arab people.

Al-Jazeera Website Al-Jazeera launched a companion
website (www.aljazeera.net) in Arabic in January of
2001. There are plans in the near future to develop an En-
glish language version of the site as well. Al-Jazecra
maintains a 60-person, independent staff for the website,
36 of who are editors, journalists and researchers. After
September 11, the website’s traffic doubled, jumping
from about 700,000 page views a day to about 1.2 million
page views with more than 40 percent of them from the
u.s.

The website covers news, spors, entemainment,
technology, health, arts and culture throughout the hid-
dle East and around the world. Moreover, it presents in-
depth analysis special coverage, book reviews, market-
ing, and advertising. It also offers user interactivity
options like quick vote and discussion forums where the
users can express their opinion directly without censor-
ship. The website provides the full script of Al-Jazeera
Satellite Channel's main programs, attached with its

Womio Prrss ENcCYoLOPEDIA

FaE

St e § i vl Al 5 Bee maad s



QaTar

——

audio file within 24 to 36 hours from the time of the first
broadcasting.

The Al-Jazeera television and website have provided
people worldwide new, allemative perspectives on news
and information. As a result, the press of the small nation
of Qatar has had a major impact on the media of the
world.

BIBLIOGRAPHY
Al-lazeera. 2002. Al-Jazeera Nei celebrates its first year.
2 December 2002, Available from www.aljazeera.net.

Alterman, J. New Media, New Politics: From Satellite
Television to the Internet in the Arab World, Washingion,
DC: Washington Institute for Near East Policy, 1998,

AL-Tamimi, E. *“Mass media and development in state
of Qatar.”" Ph.D. diss., Boston University, 1995,

Boyd, D.A. Broadcasting in the Arab World: A survey of
the electronic media in the Middle East. Ames, [A: lowa
State University Press, 1999,

Cable News Network 2001, Al-Jazeera presents Arabic
view of war. 6 November 2001 Available from
WA CTIRLCOITL.

Campagna, 1. 2001, Berween wo worlds: Qarar Al-
Jazeera satellite Channel faces conflicting expectation.
12 January 2001. Available from www.cpj.org/Briefings/
lﬂﬂI.fM-Jazacm_uclnlml-lazura_ut.-lﬂl-hunl.

Department of Information & Researches. The Media in
the State of Qaiar. Doha: Ministry of Foreign Affairs,
20401,

Dobbs, M. “*Qatar TV station a clear channel to Middle
East.”" The Washington Post. 9@ October 2001, p.1.

El-Nawawy. M. and Iskandar, A. Al Jazeera: How the
Free Arab News Network Scooped the World and
Changed the Middle East. Boulder, CO: Westview Press,
2002,

Friedman, T. L. **An Arab TV station nourishes democ-
racy.” The New York Times, 17 February 2001, p. 23

Ghareeb, E. **New media and the information revolution
in the Arab World: an assessment.”’ Middle East Journal,
(Summer 2000). 54, 395-418.

Ibish, H.. and A. Abunimah. **The CNN of the Arab
Warld Deserves Our Respect; Al-Jazeera tells the war
story unfiltered.”” Los Angeles Times, 22 October 2001,

pll.
Ihramim, M. Qatar Television. Doha, 1980.

Khouri, R. **Arab satellite TV: News without impact."”
The Jerusalem Post, 13 May 2000. p. 6.

Nigel, D. (2000, Aug). Qatar sovereign boosts confidence
at a price. Euromoney, 376, 26.

Sakr, M. 2000, Optical Hlusions: Television and Censor-
ship in the Arab World. Transnational Broadcasting
Studies, 2001. 19 January 2001. Available from
www_thsjournal com/Articles. htm.

Shadid, A. and G. Staff. *"Global impact of Arab media.”
The Baston Globe, 10 October 2001, p.19.

Sharon, W. “‘Arab TV's strong signal; The al-Jazeera
network offers news the Middle East never had before,
and views that are all too common.” The Washington
Posi, 4 December 2001,

Soueif, A, **It provides the one window through which
we can breathe.” Guardian Newspapers Limited, 9 Octo-
ber 2001, p. 4.

Williams. D. **Al-Jazeera ascends to world stage.”” The
Washington Post. 13 October 2001, p. AL,

—Philip J. Auter and Khalid Al-Jaber

Wonln PrEsS ERcroLoPIDIA



